Dienstverleningsconcepten
In een openbaar gebouw worden bezoekers ontvangen en geholpen met hun vragen. Onze opdrachtgevers werken klantgericht werken en de werkprocessen moeten hiervoor zo optimaal mogelijk verlopen. Het dienstverleningsconcept, de manier waarop zij de bezoeker helpen, is voor ons leidend in het ontwerp van zowel architectuur als interieur.
De speerpunten die een opdrachtgever voor de nieuwe/vernieuwde huisvesting meegeeft, zijn al vanaf de allereerste schets leidend in het ontwerp. Omvat de opdracht een wens tot een verbeterde of innovatievere dienstverlening? Aan start de dialoog hierover aan het begin van het ontwerpproces. In de gehele ontwerpfase, van start tot oplevering, voeren wij een intensieve dialoog met opdrachtgever en gebruikers om samen een optimaal plan te ontwikkelen.
In werkgroepen gaan we het gesprek aan met alle belanghebbenden, zodat wij samen met hen een ‘maatpak’ ontwerpen voor hun opgave. De opdrachtgever brengt expertise in over de werkprocessen en toekomstvisie. Wij zijn een sparringpartner met brede ervaring in het vormgeven en uitwerken van dienstverleningsconcepten in interieur en exterieur. Wij vertalen werkprocessen in concrete oplossingen. Deze bespreken we in werkgroepen aan de hand van 2D- en 3D-visualisaties.
Om het dienstverleningsconcept goed te vertalen naar een ontwerp, is het van belang dat er geen harde knip zit tussen het ontwerp van het gebouw en het interieur. Als architectenbureau betekent dit dat zowel de architect als de interieurarchitect feeling hebben voor elkaars vakdiscipline en elkaar naadloos aanvullen. Beiden zijn expert op het gebied van dienstverleningsconcepten binnen ons bureau.
Huis van de gemeente Voorst
Huis van de gemeente VoorstStadskantoor ’s-Hertogenbosch
De stad ‘s-Hertogenbosch schreef het volgende in de tevredenheidsverklaring over de renovatie van haar Stadskantoor: ‘De Twee Snoeken heeft de werkzaamheden met betrekking tot de renovatie en het interieurontwerp van het Stadskantoor naar volle tevredenheid uitgevoerd. In 2014 heeft De Twee Snoeken de eerste fase van het Masterplan Huisvesting van de gemeente 's-Hertogenbosch afgerond. Deze fase betrof de herinrichting en transformatie van Het Werk Café van het Stadskantoor naar een Plaza, met een lunchvoorziening voor 120 personen. Als gevolg van het nieuwe interieurontwerp wordt er significant meer gebruikgemaakt van het gebied wat we nu Plaza noemen. Ons doel om de bestaande m2 beter te benutten en efficiënt in te zetten om samenwerking met externen en ketenpartners te bevorderen is behaald. Alle medewerkers zijn enorm trots op de Plaza en ontvangen hier graag bezoek.
Vervolgens zijn ook het vergadergebied en de centrale hal met succes gerenoveerd. Laatstgenoemde is getransformeerd naar een Burgerplaza, waar het ontmoeten met de burger centraal staat. (…)
De opdracht is tot stand gebracht binnen de daarvoor gestelde termijn, binnen het budget en conform de gestelde voorschriften en eisen.’
Stadskantoor 's-HertogenboschPolitiebureau Oost-Zeeburg
Politiebureau Oost-ZeeburgStadskantoor 's-Hertogenbosch
Stadskantoor ’s-HertogenboschRijkskantoor Belastingdienst Utrecht
Rijkskantoor BelastingdienstHuis van de Gemeente Peel en Maas, Panningen
Hier bestond de total engineering-opgave uit het verbouwen en uitbreiden van het bestaande gemeentehuis tot een vernieuwd, duurzaam en flexibel 'Huis van de Gemeente'. Het ontwerp gaat uit van een alzijdig gebouw met een gezicht naar het centrum en naar het park. De voorruimte bij de hoofdentree fungeert als publieksplein. Het nodigt mensen uit om naar binnen te lopen in de transparante publiekshal. Het idee is hierbij een vrij toegankelijk marktplein, waar diverse functies met elkaar worden gecombineerd. Dit publieke gebied loopt vanaf de voorkant aan de centrumzijde door naar de parkzijde aan de achterkant. In de publiekshal liggen de functies van het klantadviescentrum, de bibliotheek en de ketenpartners. Deze functies zijn doelbewust met elkaar vermengd om maximale synergie te bereiken. De publiekshal loopt over in de bibliotheek en de studiezaal van de bibliotheek wordt tevens als raadzaal gebruikt. Met deze open, multifunctionele opzet van het publieke domein staat alles in het teken van ontmoeting en samenwerking.
Ontmoeting en samenwerking worden ook verticaal in het gebouw gefaciliteerd door een brede, open trap, die in verbinding staat met de werkgebieden op de eerste verdieping. Daar ligt rond de hal een ring waaraan wordt gewerkt. Door het open contact met de hal wordt de relatie tussen ambtenaren en het publieke domein versterkt. Ook het werkdomein van het bestuur is vanuit de hal zichtbaar. Al deze maatregelen zijn genomen om optimaal contact en samenwerking tussen ambtenaren te stimuleren en de verbinding tussen gemeente en burger te versterken.
Huis van de Gemeente Peel en Maas Panningen