Loading...

Stadsloket Nieuw-West

Bewaren

Het Amsterdamse stadsloket 2.0; persoonlijk, duurzaam, flexibel en inclusief. De ambitie van de gemeente Amsterdam om de dienstverlening te verbeteren, te vernieuwen en actuele ontwikkelingen in een nieuw stadsloket te integreren, hebben wij vertaald in een nieuw ontwerp. Het dient dan ook als pilot voor de vernieuwing van alle stadsloketten in Amsterdam. Op de bovengelegen verdiepingen zijn kantoren ingericht voor de gemeentelijke diensten.

Entree en wachtgebied
Het interieur vormt een frisse omgeving waarin bewoners van het stadsdeel worden ontvangen. Persoonlijk en inclusief voor alle burgers. Bezoekers komen binnen, krijgen een wachtnummer en begeven zich vervolgens naar de betreffende balie. Een host houdt in het oog of bezoekers, die bijvoorbeeld de Nederlandse taal minder goed beheersen, wellicht hulp nodig hebben bij het aanmelden. De deur rechts van de entree geeft mogelijkheid tot het creëren van een zijingang met een meer informele entree, zodat kwetsbare groepen niet via de prominente hoofdingang het stadsloket hoeven te betreden.

We hebben een ruim wachtgebied ontworpen, waarin bezoekers plaatsnemen totdat zij worden opgeroepen bij een van de verschillende balies. Het gebied is ingericht op gebruik door alle doelgroepen en voorzien van een internettafel, leestafel, voorzieningen voor kinderen en geschikte ruimte voor buggy’s en rollators. Bezoekers kunnen gericht of juist met de rug naar anderen in het wachtgebied plaatsnemen. Voor mensen die meer behoefte hebben aan privacy, zoals bezoekers voor de sociale hulpverlening, ligt verderop een wachtgebied in de luwte. Het plafond wordt geaccentueerd door houten latten, waardoor in deze grote ruimte alsnog een geborgen gevoel is gecreëerd. De open balies en lange zichtlijnen creëren een veilige en overzichtelijke omgeving.

Diversiteit aan balies
Er zijn vier verschillen soorten balies ontworpen. Deze zijn gepositioneerd van ‘reuring’ naar ‘rust’ en van een open naar gesloten karakter naarmate bezoekers zich verder van de entree bevinden. Afhankelijk van het type gesprek en de snelheid van afhandeling melden bezoekers zich bij een specifieke balie.

De inloopbalie is vanaf de hoofdentree direct zichtbaar en doet dienst voor snelle afhandeling, zoals het ophalen van een paspoort of rijbewijs. Op het serviceplein vinden de minder formele gesprekken plaats. Daar worden bewoners onder meer ondersteund met het invullen van formulieren. Het serviceplein bestaat uit drie balies met ieder een andere gradatie van openheid.

De halfomsloten balies met zitgelegenheid worden gebruikt door burgerzaken en de burgerlijke stand. Daar worden veel gegevens uitgewisseld, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een paspoort. Akoestisch geactiveerde wanden met microperforatie zorgen voor een prettige akoestiek.

De omsloten balies zijn geschikt voor meer privacygevoelige gesprekken. Deze zijn dan ook voorzien van deuren die indien gewenst gesloten worden en liggen het verst van de entree en in de luwte. Twee van deze ruimtes zijn uitgevoerd als hoogrisicokamers, met voor extra veiligheid een loketraam tussen de medewerker en de bezoeker.

De latten die zijn bevestigd aan de wand achter de balies hebben een verschil in onderlinge afstand. Zo ligt er tussen de latten achter de inloopbalies meer ruimte dan tussen de latten achter de (half)omsloten balies. Op die manier komt de variatie in een open en gesloten karakter ook terug in de achterwand.

Duurzaam materiaalgebruik
In het nieuwe stadsloket is gekozen voor duurzame, slijtvaste oplossingen. De losse inrichting is 100% refurbished. We hebben het interieur maximaal ingericht met meubilair uit het centrale depot van de gemeente Amsterdam en het oude stadsloket. Waar nodig is het aangevuld met refurbished meubilair, dit samen met de circulaire meubilairleverancier en contractpartner van de gemeente Amsterdam. Zo kun je er zomaar meubilair van een andere locatie tegenkomen.

Meubilair uit het oude stadsloket is opnieuw gestoffeerd en ingezet. Onder meer designklassiekers van Gispen, die we nu terugzien in de kleine spreekkamers, maar dan in een nieuw jasje. Ook is het tapijt uit het oude pand dat nog niet aan het einde van de levensduur was, hergebruikt. Ten slotte zijn verschillende armaturen voor sfeerverlichting overgenomen uit het oude stadsloket of uit de voorraad van het centrale gemeentedepot. Stoelen zijn afgewerkt met een duurzame coating waarin restproducten uit de kurkindustrie zijn verwerkt en kindermeubilair is gemaakt van oud, gerecycleerd speelgoed.

Invloeden vanuit de wijk
Burgerparticipatie was een belangrijk thema in het interieurontwerp. Een werkgroep met stadsdeelbewoners, afkomstig uit verschillende culturen, is gedurende het proces meerdere malen betrokken. Middels een knip- en plaksessie is gezamenlijk een moodboard ontwikkeld dat diende als kapstok voor het ontwerp. Onder meer de aarde tinten en warme kleuren zijn gebaseerd op beelden uit deze moodboards. Deelnemers zagen die namelijk als representatief voor de identiteit van het stadsdeel. Om een gezonde en vriendelijke omgeving te creëren, hebben we zoveel mogelijk groen toegepast, onder meer in het wachtgebied. Voor kleurgebruik in de signing is het rood uit de huisstijl van de gemeente Amsterdam gekozen. Ook heeft Studio JAN een kunstwerk ontworpen gebaseerd op een kunstwerk dat tijdens de bouw terug werd gevonden op de locatie. Elementen uit de wijk zijn gecombineerd met kleuren uit het kunstwerk.

Ondanks het gesloten, inpandige karakter van de bouwkundige context, is een stadsloket gerealiseerd dat licht en open voelt. Het beperkt aanwezige daglicht in het gebouw is optimaal benut en door de toepassing van een patio is de verbinding met buiten gezocht.

Aanbesteding Sporthal Zevenbergen